Duchampova Fontána

 
Víte jaké je nejslavnější dílo 20. století?
Je to pisoárová mušle s honosným názvem “Fontána” od Marcela Duchampa.
 
Že je umění v haj*lu?
Naopak
 
 
 
Jak mohlo 500 vybraných britských profesionálů v oblasti umění
označit záchod jako průlomový moment v umění? 
 
Abychom pochopili pointu, musíme se nejprve zaměřit na to, jak bylo “umělecké dílo”
chápáno v době zhruba před sto lety. Bylo to něco, co umělec tvořil svou invencí a usilovnou
prací a pak z toho vznikla socha, obraz, fotografie apod. Zkrátka něco libého oku i duši.
 
Myslím, že Marcel byl v podstatě stále o krok napřed a tím se stával pro okolí nepohodlným.
Vnímal věci v jiných kontextech a přesazích, než se očekávalo.
 
Dokonce i jeho bratři umělci se ho snažili převychovat. Například ho přesvědčili,
aby z jedné výstavy stáhnul svůj obraz, kterým pobuřoval veřejnost.
 
Marcel prohlásil: „Byl jsem hotov se světem umělců, hotov. Řekl jsem si
,Ať jdou k čertu' a nikoho z nich už jsem nechtěl vidět. Uvědomil jsem si, že mé cíle jsou jiné než jejich.
Teď jsem věděl, jak jsem odlišný i od svého bratra. Jeho cílem byla sláva. Já neměl žádný cíl.
Chtěl jsem jen, aby mne nechali na pokoji a já mohl dělat, co se mi líbilo."
 
Po tomto incidentu se na umění vybodnul a stal se knihovníkem. A začal hrát šachy.
 
O pár let později se asi jen tak z legrace přihlásil na hromadnou výstavu Společnosti
nezávislých umělců. Zaplatil členský poplatek a tím splnil podmínky vystavovat.
 
V obyčejném obchodě koupil pisoár, dotáhl ho na výstavu, postavil na piedestal tak,
jak se to obvykle dělává se sochařskými díly a dodal pouze podpis R. Mutt 1917.
 
Mazec, co? Tento člověk a jeho dílo mě opravdu fascinuje.
Jako výraz obdivu jsem vložila “odkaz” na jeho fenomenálnost do svého obrazu “Flašinet”.
 
 
Stejně tak jako když se pisoár otočí na záda, tak se z něho stává fontána.
Tak se z mé převodovky za použití kliky stává flašinet.